۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۱

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

نقش پژوهش در نظام آموزشی حوزه علمیه باید تقویت شود

نقش پژوهش در نظام آموزشی حوزه علمیه باید تقویت شود

قم - مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: آموزش‌ها در نظام آموزشی حوزه باید پژوهش محور شود که در این صورت تولیدات حوزه بالاتر خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر شنبه در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در سالن همایش غدیر این مرکز برگزار شد، طی سخنانی از کسانی که در پژوهش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت داشته و در پایه‌ریزی این نهاد که به گفته رهبر معظم انقلاب نماد روشنفکری حوزه است تلاش نموده‌اند تشکر کرد و گفت: امیدواریم هرسال شاهد درخشش این نهاد حوزوی در همه ابعاد باشیم.

وی با بیان اینکه با نگاهی به حوزه پژوهش در قلمرو علوم اسلامی و با مرور دستاوردهای علمی و پژوهشی نهادهای حوزوی باید ارزیابی مثبتی داشته باشیم، اظهار داشت: پژوهش‌های این مرکز و دیگر مراکز نشان می‌دهد کاروان پژوهش ما به سمت به روز شدن است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: اینکه حوزه در تولیدات علمی به سمت تنوع زبانی حرکت کرده و آرام آرام از حصار ادبیات فارسی خارج و خود را در قالب زبان و فرهنگ‌های دیگر هم نشان می‌دهد افتخار بزرگی است.

وی تنوع در رسانه‌های پژوهشی، تعدد مراکز و نهادها، افزایش پژوهشگران و حجم بالای تولیدات را از دیگر افتخارات نهادهای حوزوی برشمرد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: دامنه دانشی تولیدات ما افزایش پیدا کرده است و اتصال محور پژوهش با رشته‌ای آموزشی بهتر از قبل است و همچنین به کارگیری روش‌های تحقیق نوین در کنار روش‌های پیشین رشد پیدا کرده و در پایان‌نامه نویسی رشد خوبی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص مطالعات مربوط به روحانیت و حوزه کم و بیش اقداماتی صورت گرفته، گفت: در قلمرو مطالعات اجتماعی و مردم شناسی نیز فعالیت‌هایی انجام شده و در حوزه حکمت و مسائل عقلی نیز که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند فعالیت‌هایی در حال انجام است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: حوزه با این اندازه از بودجه و امکاناتی که دارد بیش از آنچه دریافت می‌کند تولید و خروجی دارد و می‌توان گفت مجموعه ورودی‌های ما به خروجی‌های بسیار ارزشمند مبدل می‌شود.

نیازمند نقشه جامع در برنامه‌های کلان حوزه هستیم

آیت الله اعرافی ادامه داد: نظام آموزشی حوزه باید پژوهش محورتر شود که در این صورت کیفیت تولیدات حوزه بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه به رقم اینکه از فناوری‌های جدید در حوزه تحقیق و تولید باید استفاده کنیم اما در ریشه‌دارتر شدن تحقیقات حوزه باید گام جدی برداشته شود، گفت: فاصله‌ای که میان پژوهشگران قدیم و جدید است باید ساماندهی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه به نقشه جامع در برنامه‌های کلان حوزه نیازمندیم، گفت: به غنی‌سازی حوزه فناوری‌های جدید در علوم اسلامی مانند بازسازی حوزه در فضای مجازی باید توجه جدی شود.

شناخت مرزهای دانش و سیاست‌گذاری علوم اسلامی نیاز به عزم جدی دارد

وی در خصوص مطالعات راهبردی مربوط به حوزه و روحانیت، افزود: مقام معظم رهبری تأکید کردند که مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت در قلمرو خود حوزه باید انجام بگیرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه راهبری دانش‌های علوم اسلامی و شناخت مرزهای دانش و سیاست‌گذاری علوم اسلامی نیاز به عزم جدی دارد، گفت: بین‌المللی شدن تحقیقات و پژوهش‌های حوزه امر مهمی است چرا که علاوه بر شیعیان برای دیگر مخاطبین هم باید تولیداتی داشته باشیم و دفتر تبلیغات اسلامی در این خصوص گام خوبی برداشته است.

کد خبر 3846019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha